אקנה – גיל ההתבגרות. מדוע הצעירים סובלים ממנו?

,

אקנה הוא אולי סממן גיל ההתבגרות הנפוץ ביותר ומשום כך הוא מוכר יותר גם בשם פצעי בגרות. מדוע דווקא הצעירים סובלים מאותם חצ’קונים? מה דרכי הטיפול נגד אקנה בגיל ההתבגרות?

 

רוב-רובם של הצעירים בגיל ההתבגרות יודעים מהו אקנה (על פי הסטטיסטיקה – כ-90% מהמתבגרים בעולם, מאמריקה ועד זימבבווה, סובלים ממנו). או בעברית פשוטה: חצ’קונים, או בהגדרה אחרת – פצעי בגרות. הרעה החולה שכמעט כל צעיר וצעירה מתמודדים איתה במהלך גיל העשרה. דווקא בתקופת החיזורים והפריחה באים פצעי בגרות אלה ומחרבים את החיים. הערב מסיבה – ומה עושים עם הפרונקל הזה שגדל על המצח והולך לגמור את הדייט עם אביר/ת החלומות? שאלה טובה שטורדת מדי יום את מנוחתם של מאות מיליוני צעירים בעולם כולו.

 

המידע המובא בכתבה זו מבוסס על המידע הכללי הרווח באתרי הרפואה והמדע בעולם, אין לראות בו כל המלצה או ייעוץ לטיפול ואין לראות בו ייעוץ או המלצה לרכישת תרופות. במידה והנך זקוק/ה  לטיפול או הכוונה פני/ה לגורם הרפואי, המקצועי המתאים.

 

“אקנה יכול, ללא ספק, להשפיע על ההערכה העצמית שלנו”, אומרת ד”ר דיאן ברסון, פרופ’ לדרמטולוגיה מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ניו יורק. “חלק מהילדים סובלים מאקנה כה חמור, עד שאינם רוצים לצאת מהבית. על ההורים לשמוע מה התירוצים שלהם – ולבדוק היכן הבעיה”.

 

ממש לא הוגן – בדיוק כשאנחנו מתחילים לגדול ולנסות להבין מי אנחנו ומה אנחנו שווים, אנחנו צריכים לראות במראה את ים הפצעונים, חצ’קונים וגושים מוגלתיים הללו. זה בהחלט יכול לדכא, אבל היות שכאמור כמעט כל אחד סובל מהדבר הזה שנקרא אקנה, אין ברירה – חייבים לעבור את התקופה בדרך הטובה ביותר. היום אנחנו יודעים הרבה יותר על המלחמה באקנה משידענו בעבר. והדרך הטובה ביותר לעצור אקנה היא לדעת מדוע הוא בכלל קורה בגיל ההתבגרות.

 

יש כאלה שהתחביב שלהם הוא פיצוץ חצ’קונים. יש כאלה שמייבשים אותם. במקרים קשים – יש גם תרופות שהרופא רושם. אז הנה לפניכם המדריך הראשוני למתמודד עם כל אותם חצ’קונים.

 

מדוע אקנה פוגע דווקא בבני הנוער?

ראשית – בוא נחסל את המיתוס הזה, כאילו פצעי בגרות נגרמים כתוצאה מעור לא נקי. טסטוסטרון, אותו הורמון הקיים הן אצל בנים והן אצל בנות, מתגבר במהלך ההתבגרות ומעודד צמיחה מואצת של תאי העור, גורם להפקת חלב (שומן) עורי וסותם את הנקבוביות. התוצאה: נקודות לבנות (ראשים לבנים, ובעגה המקצועית – קומדונים סגורים), נקודות שחורות (קומדונים פתוחים) ופצעונים מוגלתיים.

 

אקנה מתחיל בדרך כלל לפני קבלת המחזור ומכונה אקנה קדם-בגירה. כשהאקנה מפותח יותר ויוצר גושים מוגלתיים, הוא מכונה אקנה ציסטי. אקנה זה רווח יותר אצל בנים.

 

הפנים והגוף שלנו מכוסים בשערות זעירות, כל אחת מהן מצטנפת לה בתוך זקיק משלה, המכונה לעיתים נקבובית. במעמקי כל זקיק נמצאת בלוטת שומן שמייצרת חֶלֶב (sebum), הנודד במעלה השערה עד לפני העור. תפקיד החלב הוא ליצור שכבת הגנה בין העור והעולם, וכך לשמור על העור רך ומשיי.

 

אבל כאשר האנדרוגנים – אותם הורמונים שהגוף מייצר בגיל ההתבגרות – נכנסים לתמונה, בלוטות החלב שלכם מאיצות את פעילותן. הן מייצרות שומן עודף המתערבב עם תאי העור המתים על פני העור. כאשר התערובת הדביקה הזו חודרת לנקבוביות העור, היא פועלת בדיוק כמו פקק של בקבוק – היא לוכדת את השמן והבקטריות (חיידקים) בפנים. לרוע המזל, בלוטות החלב שלכם אינן יודעות מתי לעצור את פעילותן וממשיכות להפיק חלב, מה שגורם לזקיק להתנפח. מערכת החיסון הטבעית של הגוף – תאי הדם הלבנים – ממהרת לאזור כדי לנקות את הזוהמה. והתוצאה? נפיחות אדומה וכואבת. נקודות שחורות מעצבנות. חצ’קונים. פצעונים. ובקיצור – אקנה.

 

איך אוכל להילחם באותו אקנה נעורים?

הדרך הטובה ביותר להילחם בחצ’קונים היא פשוט למנוע את הופעתם! להלן כמה עצות שיסייעו לכם להפחית את התפרצות הפצעונים.

 

טיפ למניעת אקנה – שמרו את המקום נקי:

היות שכאמור בגיל ההתבגרות בלוטות החלב שלכם מפיקות יותר שמן, חשוב לשטוף את העור פעמיים ביום עם מים חמים ומגבון עדין. אבל היות שעורכם זקוק לחלב כדי להישאר בריא, אל תתפתו לשטוף אותו יותר מדי – הבלוטות שלכם עלולות “לגמול” לכם בייצור של יותר שמן!

 

עצה למניעת אקנה אצל מתבגרים – הימנעו משפשופים חזקים:

אין כל רע בקילוף עור, אבל הקפידו על שימוש במשחה שגרגריה קטנים ורכים. הימנעו ממוצרים המכילים חלקיקי קליפות שקדים או אפרסק – הם עלולים לגרום לגירוי העור ואפילו לפציעתו, ובכך להחריף את מצב האקנה.

 

מניעת חצ’קונים – הגידו לא לאלכוהול:

הימנעו ממוצרים המכילים אחוז גבוה של אלכוהול, או מטליות ספוגות אלכוהול. הסיבה: האלכוהול מסיר את השכבה העליונה של העור וגורם בכך לבלוטות החלב להפיק יותר שמן. התוצאה: עור יבש וקשקשי, וכפי הנראה גם יותר פגמי עור.

 

דרכים למניעת אקנה אצל בני נוער – אל תלחצו או תפוצצו את הפצעון:

לחיצה או פיצוץ הפצעונים או חצ’קונים עם ציפורניכם, מחט, או כל אמצעי אחר, עלולים לגרום לחדירת החיידקים עמוק יותר לעורכם. מה שעלול לגרום לדלקת חריפה יותר, ובכך להגדלת הסיכויים שהפצעון שלכם יותיר על עורכם צלקת קבועה. זכרו, חצ’קונים שמטרידים אתכם היום ייעלמו מחר אם תטפלו בהם נכון. אם, לעומת זאת, תפוצצו אותם, הם עלולים ללוות אתכם לנצח.

 

טיפול חכם באקנה – הורידו ידיים!

החיידקים שגורמים לאקנה, Propionibacterium acnes, נמצאים על עורכם כל הזמן, אבל הם לא יגרמו להופעת אקנה עד שיילכדו בתוך זקיק השערה. נגיעה בפנים, כולל שפשוף, ואפילו הנחת הסנטר על ידיכם, יכולות לגרום לחיידקים להיכנס לתוך הנקבוביות – שם יחלו בעבודתם המלוכלכת.

 

התמודדות עם אקנה בגיל ההתבגרות – בחרו בתכשירים בקפידה ובחוכמה:

אם אתן נוהגות להשתמש במייק-אפ, היו בטוחות שהוא נטול שומן ולא-קומדוגני – דהיינו, כזה שלא יגרום לסתימת הנקבוביות ויחמיר את מצב הפצעונים. הדבר נכון גם לגבי מוצרים להגנה מפני השמש, או מוצרי השיער – ספריי דביק, ג’ל ובושם – כל אלה עלולים להחמיר את מצב האקנה.

 

להצליח עם אקנה בגיל ההתבגרות – היו חכמים ביחס לחשיפה לשמש:

אם אתם חושבים ששיזוף עשוי לשפר אקנה, אתם צודקים – אבל גם טועים. חשיפה מדודה לשמש במידה סבירה עשויה לשפר אקנה למשך מספר ימים. אבל שיזוף-יתר וכוויות שמש גורמים גם להאצת השרתם של תאי עור מתים, כך שבטווח הארוך תסיימו עם יותר נקבוביות סתומות. ופירושו של דבר יותר אקנה. דבר אחר שעליכם לדעת: חלק מהתרופות לטיפול באקנה גורמות לעור להיות רגיש יותר לשמש. כך שאם אתם יוצאים לחוף הים או לבריכה, מרחו עליכם כמות גדולה של קרם הגנה. חפשו מוצרים נטולי שמן, עם מקדם הגנה (SPF) של לפחות 15, הן עבור קרני UVA והן עבור קרני UVB.

 

מניעת אקנה בגיל ההתבגרות – חום וחיכוך (שפשוף) עלולים לגרום להתפרצות אקנה.

נסו, לפיכך, להימנע מכובעים ומסרטי ראש – ואם נבחרת הספורט שלכם מחייבת אתכם לחבוש קסדה או כל ציוד אחר שעלול להשתפשף כנגד עורכם, נסו למנוע את החיכוך באמצעות בד כותנה רך. וזכרו להתקלח מיד לאחר האימון – אל תישארו בבגדי הספורט ספוגי הזיעה, ולא משנה כמה “קולים” אתם נראים בהם.

 

טיפול של אקנה בגיל ההתבגרות – בחרו לעצמכם אורח חיים מתאים ודבקו בו:

ברוב המקרים ניתן לשפר אקנה מתון באמצעות מוצרים שונים שאינם דורשים מרשם רופא. מירב הסיכויים שלפחות אחד מהם יתאים לכם. אם תתחילו בטיפול לפני שמצב האקנה יחמיר, יש לכם סיכוי טוב יותר להימנע מבעיות גופניות ונפשיות שאותו אקנה מעצבן עלול לגרום. אבל אם מצב האקנה מחמיר, או אורך יותר מכמה שבועות, עדיף לפנות לדרמטולוג.

 

להלן רשימת מוצרים לטיפול של אקנה בגיל ההתבגרות:

בנזואיל פרוקסיד (Benzoyl Peroxide): הורג את החיידקים הגורמים אקנה.

חומצה סליצילית (Salicylic Acid): פותחת את הנקבוביות ומעודדת את התחדשות העור.

רטין A / טרטינואין (Tretinoin): מעודד התחדשות עור בריאה. אנטיביוטיקה: מחסלת את החיידקים ומפחיתה את הדלקת.

מוצרים לבליעה: מסייעים להסדיר את רמות ההורמונים. אנטי-אנדרוגנים: מסדירים את הפקת ההורמונים גורמי אקנה של הגוף.

איזוטרטינואין (Isotretinoin): לטיפול בציסטות או אקנה קישוריות (נודולרי) רציני.

 

הכי חשוב  – הירגעו

האשמה איננה בכם: הדבר החשוב ביותר שעליכם לזכור אודות אקנה הוא שהחצ’קונים לא צמחו באשמתכם. לא אתם אלה שגרמתם להם לפרוח על פניכם משום שאכלתם יותר מדי צ’יפס ושוקולד, או מרחתם יותר מדי מייק-אפ.

אחרי הכתבה הזו אתם קצת יותר מודעים לגורמי אקנה אצל בני נוער. אבל היות שהבעיה משתנה מאדם לאדם, עליכם להשגיח על עורכם בקפדנות כדי לעקוב אחרי הגורמים המזרזים הופעת פצעונים – ולהימנע מהם. ואם האקנה שלכם נשאר עליכם זמן ארוך מדי לטעמכם – כדאי לכם לפנות תמיד לרופא או לגורם מקצועי מתאים.

 

לאיתור מוצרים לטיפול באקנה לחצו כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *