אקנה ותזונה: כל האמת

,

חצ’קונים! כולנו שמענו את זה. חלק מהרופאים טוענים שאין קשר בין אקנה ותזונה. מחוצ’קנים רבים יגידו ההיפך. אז מה נכון?

“אל תאכלו את זה כי תקבלו חצ’קונים!” כולנו שמענו זאת מהורינו, חברינו ואפילו מרופא המשפחה. חלק מהמחקרים והמדענים טרם גילו קשר בין אקנה ותזונה לא שוקולד, לא צ’יפס, לא פיצה, גם לא מוצרי חלב. אבל לעומתם יש מחקרים אחרים שאומרים ההיפך – ומוצאים תימוכין בתלונות של בני נוער רבים שבהחלט התחילו לפרוח אחרי אכילת מוצרי חלב, למשל.

 

המידע המובא בכתבה זו מבוסס על המידע הכללי הרווח באתרי הרפואה והמדע בעולם, אין לראות בו כל המלצה או ייעוץ לטיפול ואין לראות בו ייעוץ או המלצה לרכישת תרופות. במידה והנך זקוק/ה  לטיפול או הכוונה פני/ה לגורם הרפואי, המקצועי המתאים.

 

לפי האקדמיה האמריקנית לדרמטולוגיה, “תזונה בריאה חשובה כדי לספק לעור חומרי יסוד”, אבל באותה נשימה מציינים המדענים כי מאכלים מתוקים או שמנים אינם גורמים בהכרח לאקנה.

עדיין, אין פירושו של דבר שכדאי לכם להפוך את אכילת המזונות המתוקים או השמנים להרגל של קבע. העור הוא האיבר הגדול ביותר בגופנו, כך שמה שטוב ליתר חלקי הגוף ודאי שטוב גם לעורנו. עובדה – בני נוער רבים מעידים כי די לעיתים במעט מוצרי חלב כדי לגרום להופעת פצעונים על פניהם, כך גם ביחס לשוקולד.

 

מחקר שנערך ב-2005 ובדק למעלה מ-47,000 בנות בתיכון מצא קשר אפידמיולוגי בין אקנה ותזונה של מוצרי חלב דל-שומן, גלידה, גבינת קוטג’ וגבינת שמנת. החוקרים הניחו כי הקשר טמון בהורמונים, (כמו כמה מהורמוני המין), הקיימים בחלב פרה. למרות שנמצא קשר בין חלב לאקנה, הגורם המדויק עדיין אינו ברור. רוב הדרמטולוגים ממתינים למחקר מהימן שיקשר בין התזונה לאקנה, ועד אז ממליצים למטופלים לאכול רק מה שלא גורם להם נזק.

כמו כן נמצא בכמה מחקרים קשר בין אקנה לבין תזונה עשירה בסוכר מזוקק ומאכלים מעובדים. ההנחה היא כי מזונות עשירים בפחמימות, כמו לחם לבן וסוכר מזוקק, מייצרים עודף גלוקוז מטאבולי המפורק במהירות לסוגי שומן שעשויים להיבנות בבלוטות החלב. תומכת בתיאוריה זו עובדת היעדרה של האקנה בחברות לא מערביות ויכול להיות מוסבר באינדקס הגליקמי הנמוך שמכיל המזון שלהן. יתכן גם שהדבר נובע מסיבות גנטיות בחברות אלה, אבל עובדה היא שבני אותן תרבויות המשנים את תזונתם לכזו המקבילה לתזונה המערבית מתחילים גם הם לפתח אקנה. עם זאת, החוקרים מודים כי נדרשים מחקרי עומק נוספים שיבדקו האם מאכלים מופחתי גלוקוז גבוה (כמו משקאות קלים, ממתקים ומוצרי קמח לבן) יכולים להפחית באופן משמעותי את האקנה. מובן שמומלץ שלא לצרוך ג’אנק פוד בכמויות וגם לא מאכלים עשירים בגלוקוז.

 

בהשוואה שערכו חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה ומאקדמיית הצי האמריקני קיבלו נבדקים שוקולד ולחילופין צנצנת שהכילה מזונות עתירי שומן וסוכר, נמצא כי לצריכת השוקולד לא הייתה כלל השפעה על האקנה. גם ההתאחדות הרפואית האמריקנית טוענת כי לשוקולד אין כל תרומה להתפתחות אקנה. מחקר שנערך לאחרונה מצא כי תזונה עשירה בסוכרים גורמת לכבד להמיר אותם לשומן, וכתוצאת לוואי של תהליך זה הופסק ייצורו של גלובולין הקשור להורמון מין ומקטין את רמת הטסטוסטרון בדם. היות שרמות גבוהות של טסטוסטרון גורמות בדרך כלל לאקנה, החוקרים מאמינים כי זו הסיבה לתופעה של היעדר עלייה ברמת האקנה. עם זאת, כאמור, המוני בני-עשרה שאכילת שוקולד או מוצרי חלב מתבטאת אצלם מיד על הפנים מוכיחים כי נדרשים מחקרים נוספים בנושא זה.

 

מניעת אקנה ותזונה – ויטמין A.

ויטמין זה, או בשמו האחר, רטינול, נמצא בדגים שמנים, כבד ומוצרי חלב. ויטמין A המיוצר בירקות ובפירות ידוע בשמו בטה-קרוטן והוא מצוי בפירות ובירקות צהובים/כתומים כגון גזר, בטטה, משמש ומלון, כמו גם בירקות ירוקים כמו פטרוזיליה, תרד וכרוב. כמויות גדולות מדי של ויטמין זה עלולות להיות רעילות, לכן אל תגזימו בצריכתו.

מחקרים הוכיחו כי מטופלים שהתחילו לסבול מאקנה היו בעלי רמות נמוכות יותר של ויטמין A בדמם מאשר כאלה שלא סבלו מאקנה. אנשים עם אקנה חמור היו גם הם בעלי רמות נמוכות יותר של ויטמין E בדמם.

 

מניעת אקנה ותזונה – ויטמין B2.

מתח ידוע כאחד הגורמים המחמירים אקנה קיימת, וויטמין B2 עוזר למנוע מתח. מזון המכיל ריכוז גבוה של ויטמין זה הם: דגנים, דגים, ביצים, בשר ועלים ירוקים.

 

מניעת אקנה ותזונה – ויטמין B3.

נמצא באגוזים, ביצים, אבוקדו, כבד ובבשר רזה, ויטמין B3 משפר את חילוף החומרים ותורם בכך לעור בריא. הוא גם מוריד את הכולסטרול בדם ומסייע לחילוף של פרוטאין, סוכר ושומן בגוף – ובכך מגביר את האנרגיה שלנו באמצעות ניצול נכון של המזון שאנו אוכלים.

 

מניעת אקנה ותזונה – ויטמין E.

ויטמין זה נמצא בשקדים, בוטנים, גרעינים שחורים, ברוקולי, נבט חיטה ושמנים צמחיים. נוגד החמצון החזק הזה מגן על תאי הגוף נגד השפעת הרדיקלים החופשיים, תוצרי הלוואי המזיקים של חילוף החומרים.

 

מניעת אקנה ותזונה – אבץ.

גם בכמויות זעירות, האבץ ידוע כגורם המחזק את המערכת החיסונית של הגוף ומשפר את הבריאות הכללית – מה שמתבטא, כמובן, גם בעור. הוא נמצא בביצים, חיטה מלאה, אגוזים ופטריות.

 

מניעת אקנה ותזונה – היו מודעים לגורמי האקנה שלכם.

היות שהאקנה שונה מאדם לאדם, ייתכן שיש מאכלים מסוימים שגורמים לכם לפריחה על פניכם. הימנעו ממאכלים אלה. בדקו את תוספי המזון והוויטמינים שלכם – כמה יוד הם מכילים. בעוד שכמויות סבירות ממנו אינן מזיקות לעור, צריכה יומית של יותר מ-150 מיקרוגרם עלולה להחמיר את מצב האקנה.

מעל לכל – השתמשו בשכל הישר שלכם. שתו הרבה מים ואיכלו מזון בריא ומאוזן – אבל אל תחששו לספק מדי פעם גם את תאוותיכם.

 

לאיתור מוצרים לטיפול באקנה לחצו כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *