עור יבש: איך מאבחנים אותו?

,

מתי לפנות לסיוע מקצועי בנוגע לבעיות העור ואיזה בעיות עור עלולות להסתתר תחת עור היבש?

 

המידע המובא בכתבה זו מבוסס על המידע הכללי הרווח באתרי הרפואה והמדע בעולם, אין לראות בו כל המלצה או ייעוץ לטיפול ואין לראות בו ייעוץ או המלצה לרכישת תרופות. במידה והנך זקוק/ה  לטיפול או הכוונה אנא פני/ה לגורם הרפואי, המקצועי המתאים.

 

ברוב המקרים עור יבש יגיב היטב לטיפולי העור שלכם. פנו לרופא או ליועץ מקצועי במקרים בהם:

  • מצב העור אינו משתפר למרות כל מאמציכם.
  • היובש והגירוי מפריעים בזמן השינה.
  • יש לכם נקבוביות פתוחות או זיהומים כתוצאה מגירוד.
  • אתם סובלים מאזורים רחבים של עור מתקלף או קשקשי.

 

בדיקות עור ודיאגנוזות

מקרה של עור יבש, הרופא שלכם עשוי לבקש אתכם לעבור בדיקות גופניות ולשאול אתכם שאלות בנוגע להיסטוריה הרפואית שלכם, כולל מתי החל העור להתייבש, איזה גורמים מחריפים או משפרים את מצבו, הרגלי הרחצה שלכם, התזונה שלכם, וכיצד אתם מטפלים בעורכם.

 

ייתכן שתישלחו לאבחון, אם הוא חושד כי עור היבש הוא תוצאה של מצב רפואי כלשהו, כמו היפותאירואידיזם (תת-פעילות של בלוטת התריס). באמצעות הבדיקות והמבחנים הרופא יכול לקבוע שהעור היבש הוא סימן לבעיית עור אחרת. בין אלה האפשריות:

 

קרטוזיס פילאריס (קרנת – Keratosis pilaris): הקרנת גורמת לנפיחויות קטנות, דמויות אקנה, המופיעות בדרך כלל על החלק העליון של הזרועות, הרגליים או הישבן, ובדרך כלל אינן מכאיבות או מגרדות. הנפיחויות יוצרות טלאים מחוספסים ומשוות לעור מראה של עור ברווז, או של נייר זכוכית. בדרך כלל כתמים אלה בגון העור, אבל לעיתים הם יכולים להיות אדמדמים או מודלקים.

 

איכתיוזיס וולגריס (קשקשית – Ichthyosis vulgaris): לעיתים היא מכונה מחלת קשקשי הדג, או עור הדג. היא מתפתחת כאשר תאי העור אינם נושרים באורח נורמלי ובמקום זאת מתגבשים לקשקשים יבשים ועבים. הקשקשים קטנים, מצולעים וגונם משתנה מלבן ועד לחום. המחלה יכולה לגרום גם לקילוף הקרקפת ולפיסורות (חתכים) עמוקים ומכאיבים על כפות הידיים והרגליים.

 

אקזמה אסטיאטוטית (Asteatotic eczema /eczema craquele): בעיה זו מתבטאת בעור יבש, קשקשי, עם חתכים עמוקים הגורמים לעור להיראות כמו גדת נהר יבשה או פורצלן סדוק. העור יכול להיות גם מודלק, מגרד ואפילו מדמם.

 

פסוריאזיס: בעיית עור זו מתבטאת בעור אדמומי עם התקלפויות יבשות וכסופות שלעיתים נראות כמו קשקשים. במקרים קיצוניים העור עלול להיסדק, לדמם וליצור שלפוחיות מוגלתיות. פסוריאזיס היא מחלה כרונית עקשנית הנוטה לפרוץ באופן עונתי, ולמרות שהיא יכולה לדעוך, היא נותרת פעילה במשך שנים.

רוצה ללמוד על מוצרים מתאימים לעור יבש? לחצי כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *