אטופיק דרמטיטיס – דרגות החומרה

,

אז כיצד האטופיק דרמטיטיס משפיעה עלינו? האם יש דרגות שונות של המחלה? מתי התופעות של האטופיק דרמטיטיס מחמירות? מה גורם להחמרה?

המידע המובא בכתבה זו מבוסס על המידע הכללי הרווח באתרי הרפואה והמדע בעולם, אין לראות בו כל המלצה או ייעוץ לטיפול ואין לראות בו ייעוץ או המלצה לרכישת תרופות. במידה והנך זקוק/ה  לטיפול או הכוונה פני/ה לגורם הרפואי, המקצועי המתאים.

האטופיק דרמטיטיס משפיעה על כל ילד באורח שונה, הן בכל הנוגע לזמן ההופעה של הסימפטומים והן בחומרתם. אצל תינוקות, המחלה מופיעה בדרך כלל בגיל 12-6 שבועות. היא יכולה להופיע תחילה סביב הלחיים והסנטר ככתם תפרחתי, שעלול להפוך לעור אדמומי, קליפתי ואף נוזל. העור יכול להפוך מודלק.

כאשר התינוק הופך נייד יותר ומתחיל לזחול, גם אזורים אחרים בגוף – כמו ברכיים ומרפקים – עלולים להיפגע במחלה. תינוק הסובל מאטופיק דרמטיטיס עלול לגלות סימנים של חוסר מנוחה ועצבנות בגלל הגירוד וחוסר הנוחות. אצל תינוקות רבים המצב משתפר בסביבות גיל שנה וחצי, למרות שהם נותרים בסיכון גבוה יותר לסבול מעור יבש או אקזמה על ידיהם בשלב מאוחר יותר של החיים.

בתקופת הילדות הפריחות נוטות להופיע בדרך כלל בחלק האחורי של הברכיים ובחלקם הפנימי של המרפקים, לצידי הצוואר ועל פרקי היד, הקרסוליים והידיים. לעיתים הפריחה מתחילה בצורת קשרירים שהופכים קשים וקליפתיים למגע כשמגרדים באזורים אלה. העור סביב השפתיים עלול לסבול גם הוא מדלקות, וליקוק קבוע של האזור עלול להוביל לסדקי עור קטנים ומכאיבים. מקרים קשים של אטופיק דרמטיטיס עלולים להשפיע גם על צמיחתו של הילד, והוא עלול להיות נמוך יותר מהממוצע.

המחלה עשויה לדעוך במהלך תקופת החלמה, שאורכה משתנה ועשוי לארוך חודשים או אפילו שנים. אצל חלק מהילדים המחלה נעלמת למשך זמן ארוך – אבל שבה ומופיעה בשלב הבגרות המינית כאשר ההורמונים, המתח והשימוש במוצרים לטיפוח העור ובמוצרי קוסמטיקה עלולים לגרום למצב להחמיר.

למרות שיש אנשים אשר פיתחו אטופיק דרמטיטיס כילדים וסובלים מהסימפטומים שלה גם כמבוגרים, בדרך כלל המחלה איננה מופיעה בזמן הבגרות.

דפוס ההתנהגות של המחלה אצל מבוגרים אינו שונה מאשר אצל ילדים – המחלה עשויה להתפשט על כל הגוף, או להישאר מוגבלת לאזורים מסוימים. אצל חלק מהמבוגרים רק הרגליים או הידיים עלולים להיות נגועים בה ולהפוך ליבשים, מגרדים, אדומים וסדוקים. שימוש ארוך-טווח בתרופות עלול לגרום דווקא לסיבוכים. מבוגרים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס עלולים להיות בעלי נטייה גבוהה יותר לדרמטיטיס מגע מגרה, במיוחד אם העבודה שלהם כוללת הרטבה תכופה של הידיים, או חשיפתן לכימיקלים. חלק מאלה מפתחים פריחה סביב הפטמות. סימפטומים מקומיים אלה הינם קשים לטיפול, ולעיתים קרובות הסובלים מהם אינם מספרים לרופא עליהם בגלל בושה או שמרנות. מבוגרים עשויים לפתח גם קטרקט – הקשה לאבחון משום שאין לו כל סימפטומים. לפיכך, הרופא יכול להמליץ על בדיקות עיניים רגילות, ללא קשר למחלת העור.

מה גורם להחמרה של אטופיק דרמטיטיס?

גורמים או מצבים רבים עלולים להחמיר את הסימפטומים של האטופיק דרמטיטיס, בהם עור יבש, חורף או מזג אוויר קר, בגדי צמר ומצבים אחרים הגורמים לגירוי העור.

גורמים אלה עלולים לפתוח גם את מעגל הגירוי-גירוד, שמעורר מצדו את מערכת החיסון העורית שפעמים רבות היא פעילה מדי. החמרה והפעלה חוזרות של מעגל זה עלולים לגרום נזק לעור ולערעור ההגנה עליו. גורמים מכבידים אלה מחולקים לשתי קבוצות: גורמי גירוי ואלרגנים (גורמי אלרגיה).

גורמים רגשיים ודלקות עשויים גם הם להשפיע על האטופיק דרמטיטיס.

 

מהם גורמי הגירוי של העור אצל הסובלים מאטופיק דרמטיטיס?

גורמי גירוי הם חומרים שמשפיעים ישירות על העור, וכשהם בדרגת ריכוז גבוהה דיה ובמגע מתמשך – הם גורמים לעור להפוך אדמומי ומגרד ולעיתים גם לשרוף. חומרי גירוי ספציפיים משפיעים על הסובלים מאטופיק דרמטיטיס ברמות שונות. עם הזמן, מטופלים רבים ומשפחותיהם לומדים לזהות את הגורמים היותר בעייתיים מבחינתם. לדוגמא, צמר או בדים סינתטיים עלולים להשפיע על חלק מהמטופלים. בגדים גסים או שאינם מתאימים לגוף עלולים גם הם לשפשף את העור ובכך לגרום לדלקת ולזרז את תחילתו של מעגל הגירוי-גירוד. סבונים ודטרגנטים עלולים לגרום לייבוש העור ולהחריף את הגירוי. גם בשמים ומוצרים קוסמטיים עלולים לגרום לאותה תופעה. חשיפה לגורמים מסוימים (כמו כלור, שמן מינרלי או חומרי המסה), או לגורמי גירוי (כמו אבק או חול) עלולה להחמיר גם כן את המצב. עישון עשוי לגרות את העפעפיים.

משום שגורמי הגירוי משתנים מאדם לאדם, כל אחד הסובל מהמחלה לבדוק עם עצמו מהו המרכיב, או מהם הנסיבות, הגורמים למחלה להופיע.

גורמי גירוי רווחים:

צמר או בד סינטטי

סבון או דטרגנטים

חומרים כמו כלור, שמן מינרלי או חומרי המסה

אבק או חול

קרדית האבק

עישון

פרווה של בעלי חיים

פרחים ופולן (אבקת הפרחים)

סובלים מאטופיק דרמטיטיס? לאיתור קוסמטיקאית ג’רנטיק אשר תעזור לכם ללא כאב וטיפולים פולשניים, עם תוצאות מוכחות – לחצו כאן!

למידע נוסף על אטופיק דרמטיטיס

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *