ויטמין E

,

מהו ויטמין E? למה הוא כ”כ חשוב? מה גורם חוסר בויטמין E?

חשיבות ויטמין E ויתרונותיו

ויטמין E, הנקרא גם טוקופרול, הוא נוגד חמצון רב עוצמה.

נוגדי חמצון הם חומרים העשויים להגן על התאים מפני השפעות של רדיקלים חופשיים. רדיקלים חופשיים הם מולקולות המיוצרות כאשר הגוף מפרק את המזון או על ידי חשיפה סביבתית לעשן טבק וסיגריות, אלכוהול וקרינה.

ויטמין E מייצב את קרום התא על ידי מניעת חמצונו, מגן על הריאות מחומרים מזהמים, מגן על תאי הדם האדומים מהרס על ידי רעלים ומעורב ביצורם של תאי דם אדומים חדשים. הוא יעיל בדילול דם ולכן מונע ייצור קרישי דם, מונע חמצון ועוזר ביצור הורמוני אדרנל, הורמוני מין ויותרת המוח.

ויטמין E מסיס בשמן ומאוחסן בתאי השומן בעור, בכבד, בשרירים, בבלוטות האדרנל, בבלוטת יותרת המוח, בכדוריות הדם האדומות, באשכים ובשחלות, והוא יכול להיספג דרך הריריות והעור. ויטמין E גם ממלא תפקיד במערכת החיסונית ובתהליכים מטבוליים.

תסמינים לחוסר בויטמין E

אנמיה והמוליזה, שמתבטאות לרוב בעייפות, חיוורון, הלמות לב וקוצר נשימה.

שרירים חלשים (עד כדי ניוון ושיתוק), איבוד נפח של השרירים, משקעי שומן בשריר, התכווצות קולגן, צריכה גבוהה של חמצן בשריר –חולשה של שרירי העיניים, פזילה, ירידה בתפקוד השרירים, התקף לב, מחלות לב וכלי דם, טרשת עורקים, ספיגת ברזל נמוכה, ספיגת שומן נמוכה, CF  (סיסטיק פיברוזיס)ירידה בתפקוד בלוטת יותרת המוח ובלוטת יותרת הכליה, קרישיות יתר של הדם, כולסטרול גבוה, רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם, דלקת עורקים.

מחסור ויטמין E אצל תינוקות עלול לגרום לאגירת נוזלים ולגריות (irritability).

תסמינים לעודף ויטמין E

לרוב, עודף ויטמין E אינו מזיק, בשימוש ממושך עלולות להופיע תופעות לוואי: בחילה, הקאות, כאבי בטן, עייפות, חולשת שרירים (המסמנות על תת פעילות של בלוטת התריס), נפיחות בשדיים.

מנות גדולות גם עלולות לפגוע ברמת הספיגה של ויטמינים אחרים – A, D, K. ולפגוע ברמת הורמון התריס.

כאשר המינון גבוה מידי, עד כדי הרעלה, עלולים להופיע קרישי דם מוגברים, חולשה, דימומים, טשטוש ראיה, בעיות עור, כוויות וחתכים, כתמים וסימני מתיחה.

חולי כבד צריכים להיזהר עם השימוש בויטמין E. לאחרונה, מס’ מחקרים מצאו קשר בין מינון גבוה של ויטמין E והופעה של סרטן הריאות.

מקורות לוויטמין E

מקורות טובים של ויטמין E הם שמנים צמחיים, מרגרינה, אגוזים, זרעים וכן ירקות בעלי עלים ירוקים. ויטמין E גם מוסף למזונות כמו דגני בוקר.

רוב האנשים מקבלים מספיק ויטמין E מן המאכלים שהם אוכלים. אנשים עם הפרעות מסוימות, כגון: מחלות כבד, סיסטיק פיברוזיס ומחלת קרוהן עשויים להזדקק לתוספת של ויטמין E.

פגיעה ביעילות הוויטמין

הוויטמין רגיש לאור, חום וחמצון. כלור, ברזל, גלולות למניעת הריון, ברזל, קרינה אולטרה סגולית וסביבה בסיסית פוגעים ביעילות הספיגה של הוויטמין ובאופן פעולתו.

 כנסו ללינק על מנת ללמוד על שיטת ג’רנטיק, הויטמינים, המינרלים וסלולותרפיה.

למידע נוסף על וויטמין E

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.