רוזציאה – זה לא אקנה

,

אקנה ורוזציאה – הרבה מתבלבלים בין שתי בעיות העור הללו. הנה המדריך לנבוכים: מהי רוזציאה ומדוע איננה אקנה?

האם האקנה שלכם היא באמת אקנה?

אם אתם בני יותר מ-30, יש לכם פנים בהירים המאדימות ומסמיקות בנקל, והגבתם לא טוב לתרופות נגד אקנה – ייתכן שהבעיה שלכם איננה אקנה.

כשהיא נחשבת פעמים רבות בטעות לאקנה, רוזציאה מופיעה אצל אחד מכל עשרים איש בעל עור בהיר (מה שאנו מכנים – לבנים). עם זאת, סקר שביצעה חברת “גאלופ” לאחרונה העלה כי כמעט 80% מכל בני האדם שנחקרו לא היו מודעים כלל לקיומה של הרוזציאה. הסימפטומים שלה כוללים אדמומיות העור ונפיחויות באזורים שבדרך כלל נוטים להתאדם כשאנו מרוגשים או נבוכים; הרחבה של כלי הדם (מה שמופיע כשטפי דם זעירים) ומדי פעם גם חטטים ופצעים מוגלתיים. מסיבה זו, רוזציאה מאובחנת לעיתים בטעות כאקנה ומטופלת בתרופות הניתנות במקרה של אקנה. אבל גם אם חלק מטיפולים אלה יכול להיות מוצלח, יש טיפולים המיועדים לרוזציאה במיוחד ועשויים לתת תוצאות טובות יותר.

 

זה לא אקנה!

מדענים אינם בטוחים בנוגע לגורמים של רוזציאה, אבל הם יודעים כי הם שונים מאלה הגורמים לאקנה לפחות במובן אחד. בשונה מהאקנה, שהוא תוצא של זקיק שערה שומני, רוזציאה נוגעת הן לעור והן לכלי הדם. לדברי ד”ר ויק נרוקרם, פרופ’ לדרמטולוגיה מאוניברסיטת קליפורניה, “כלי הדם אצל אנשים הסובלים מרוזציאה נוטים להתרחב בקלות, מה שגורם להתאדמות העור בתגובה למספר גורמים. לאחר שנים של התרחבות תכופה, נראה כי כלי הדם מתעייפים ונותרים מורחבים באופן קבוע.” זו הסיבה לכך שחשוב לטפל במצב בדרך הנכונה – אם אינכם רוצים לסבול מנזק קבוע לעור.

 

הגורמים של רוזציאה

בדומה לכל בעיית עור אחרת, רוזציאה משתנה מאדם לאדם – כך שראשית יש לאבחן מה הגורמים להופעתה אצלכם. גורמי הסמקה משתנים מאיש לאיש, אבל מחקרים הוכיחו כי יש מספר גורמים משותפים, כגון אוכל ומצבים שיכולים לגרום לכם לתגובת הסמקה. אלה כוללים: גבינה, שוקולד, וניל, אלכוהול, מאכלים חריפים, משקאות חמים, שמש, רוח קרה, מתח, סטרואידים, תרגילי כושר מאומצים ומוצרים לעור על בסיס אלכוהול. והיות שהמניעה היא התרופה הטובה ביותר לבעיה, חשוב לסובלים ממנה להקפיד על התזונה שלהם, מנהגיהם וסביבתם. אם לדעתכם מזון מסוים, מוצר לעור, או משהו באורח חייכם עלול להיות הגורם להסמקה – נסו להימנע ממנו למשך מספר שבועות. אם ההסמקה נחלשת, הפסיקו אותו לחלוטין.

 

מצאו את הטיפולים הנכונים עבורכם. מובן שקשה לשים את האצבע על כל גורם במדויק הגורם של רוזציאה. לכן, כשאתם מסמיקים, מאדימים, או סובלים מהתפוצצות כלי הדם – דאגו לטפל בהם כאילו היו רוזציאה, לא אקנה. פצעים דמויי אקנה יכולים להיות מטופלים עם אנטיביוטיקה בבליעה, הבולמת את התרבות האקנה מסוג בקטריה p, כמו גם את הטפילים מסוג דמודקס, המצויים בעורם של הסובלים מרוזציאה בכמות הגדולה פי חמישה מאשר בעורם של אנשים שאינם סובלים מהבעיה. גם טיפול מקומי נגד פטריות עשוי להועיל. בנוסף, יש מגוון רחב של טיפולי לייזר המפחיתים את האדמומיות הנגרמת כתוצאה מפיצוץ או התרחבות כלי הדם.

חשוב יותר – היו עדינים בכל הנוגע לטיפול בעורכם, השתמשו במגבונים עדינים שאינם מכילים אלכוהול או חומרי קילוף.

 

אם אתם חושבים שאתם סובלים מרוזציאה, פנו לדרמטולוג מיד. למרות שאין כל תרופה ידועה למצב זה, עדיין ניתן לטפל בו – וטיפול מוקדם יסייע, כאמור, למנוע נזק קבוע לעור.

לאיתור קוסמטיקאית ג’רנטיק אשר תעזור לכם ללא כאב וטיפולים פולשניים, עם תוצאות מוכחות – לחצו כאן!

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *