מה זה אטופיק דרמטיטיס? מה ההבדל בינו לבין אקזמה?

,
מה זה אטופיק דרמטיטיס? מה ההבדל בינו לבין אקזמה?

אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור רווחת מאוד, לעיתים כרונית (ארוכת טווח), ממנה סובל אחוז ניכר מאוכלוסיית העולם. היא מכונה גם אקזמה, דרמטיטיס, או אטופי. בדרך כלל היא נחשבת כסוג של אלרגיה של העור, או רגישות של העור. האטופיק דרמטיטיס כוללת אסטמה, אלרגיות ואקזמה. המחלה נובעת ממרכיב תורשתי, ולכן ניתן לראות שהיא רווחת במשפחות מסוימות. סימני המחלה כוללים תפרחת עורית וגירוד.

המידע המובא בכתבה זו מבוסס על המידע הכללי הרווח באתרי הרפואה והמדע בעולם, אין לראות בו כל המלצה או ייעוץ לטיפול ואין לראות בו ייעוץ או המלצה לרכישת תרופות. במידה והנך זקוק/ה  לטיפול או הכוונה פני/ה לגורם הרפואי, המקצועי המתאים.

מה המשמעות של “אטופיק דרמטיטיס?

משמעות המלה “דרמטיטיס” היא דלקת העור. “אטופיק” מתייחסת למספר מחלות תורשתיות שמועברות במשפחה ולעיתים גם פורצות יחד. באטופיק דרמטיטיס העור הופך להיות מגורה ומודלק במיוחד, כשהוא גורם לאדמומיות, נפיחויות, סדקים, נזילות, קליפתיות וקילוף. עור יבש היא אחת התלונות הרווחות ואחד הגורמים לכמה מתופעות הפריחה האופייניות למחלה.

באיזה גיל מופיעה אטופיק דרמטיטיס?

למרות שאטופיק דרמטיטיס יכולה להופיע בכל גיל, בדרך כלל היא מאפיינת תינוקות וילדים קטנים. היא יכולה להימשך גם בתקופת ההתבגרות, ואף להופיע לראשונה בשלב מאוחר יותר בחיים.

מטופלים רבים מתלוננים על התמשכות המחלה עם תקופות של הופעה והיעלמות. ברוב המקרים, יש תקופות שבהן המחלה מוחרפת, ואז היא מכונה מתפרצת, ולאחריהן תקופות של רגיעה והעור חוזר לתקנו. ילדים רבים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס מגיעים להחלמה מלאה כשהם מתבגרים, למרות שהעור שלהם עלול להישאר יבש ורגיש במידה מסויימת.

מהם הגורמים לאטופיק דרמטיטיס?

גורמים רבים עלולים להפעיל את המלה או להחריף את מצבה, כולל עור יבש, אלרגיות עונתיות, חשיפה לסבונים ודטרגנטים חריפים, מוצרים חדשים לטיפוח העור, או מזג אוויר קר. גורמים סביבתיים עשויים גם הם לעורר את הסימפטומים של המחלה בכל זמן שהוא בחיי האדם הסובל מהאטופיק דרמטיטיס.

מה ההבדל בין אטופיק דרמטיטיס לאקזמה?

אקזמה היא המונח הכללי לסוגים רבים של דלקות עור (דמרטיטיס) ולתפרחות עור דמויות אלרגיה. יש סוגים שונים של אקזמה, כמו אקזמה אלרגית, אקזמת מגע, אקזמת גירוי ואקזמה טבעתית. צורות שונות מתאפיינות בסימפטומים דומים. הסוגים השונים של אקזמה מסווגים ומתוארים בקצרה בהמשך.

אטופיק דרמטיטיס הוא הכינוי של סדרת בעיות עור ספציפיות יותר הכוללת אקזמה, אלרגיות ואסטמה. לא כל המרכיבים חייבים לבוא לביטוי באותו זמן, אבל אלה הסובלים מהבעיה מועדים יותר לפורענות משולבת של כל אלה יחד.

סוגי אקזמה:

  • אקזמת מגע: תגובה מקומית הכוללת אדמומיות של העור, גירוד ותחושת שריפה כאשר העור בא במגע עם אלרגן (גורם מעורר אלרגיה), או עם גורם גירוי כמו חומצה, חומר חיטוי, או כימיקלים אחרים.

  • אקזמת מגע אלרגית: תגובה אדומה, מגרדת ונוזלת של העור במקום בו הוא בא במגע עם חומר שאותו המערכת החיסונית זיהתה כזר לגוף, כמו קיסוס רעלני, או חומרים משמרים מסוימים המצויים בקרמים או בתחליבים לעור.

  • אקזמה סבוראית (מכונה גם דרמטיטיס סבוראי, או פשוט סבוריאה): זו צורה שכיחה מאוד של דלקת עור הנגרמת מסיבה לא ידועה ומתבטאת בשטחי עור בגוון צהבהב, שומניים ומתקלפים, בעיקר על הקרקפת, הפנים, האוזניים ולעיתים גם בחלקי גוף אחרים. לעיתים מדובר בקשקשים אצל מבוגרים, או ב”כיפת עריסה” אצל תינוקות.

  • אקזמה טבעתית: טלאי עור בדמות מטבע המופיעים על עור מגורה – בעיקר על הזרועות, הגב, הישבן והחלק התחתון של הרגליים – אלה עלולים להתנפח, להתקלף ולסבול מגירוד חזק.

  • נוירודרמטיטיס: סוג מסוים מאוד של דרמטיטיס שבו הסובל מגרד את העור וגורם לפריחה. הגורם לבעיה נעוץ כנראה ברגישות או בגירוי הגורמים למעגלים מחזוריים של גירוי וגירוד. הדבר עשוי להתבטא בסימנים כסימני מתיחה. לעיתים כתמים גרמיים של העור על הראש, החלק התחתון של הרגליים, פרק כף היד והאמה הנגרמים על ידי גירוי מקומי (כמו עקיצות יתוש) המוחרף מאוד כאשר מגרדים אותו.

  • דרמטיטיס של עצירת דם. גירוי של העור בחלק התחתון של הרגל, בדרך כלל נגרם כתוצאה מבעיות של התנפחות וזרימת הדם בוורידי הרגליים. הוא יכול לבוא לביטוי גם בכתמי עור כהים בצבע חום-בהיר, או אדום-סגול. הבעיה אופיינית לרגליים עם בעיית ורידים נפוחים.

  • אקזמה דיסידרוטית: גירוי העור המופיע בעיקר על הזרועות ולעיתים נדירות יותר על כפות הרגליים ומאופיין בנפיחויות בררות המגרדות ושורפות. לעיתים מתואר כ”פודינג טאפיוקה” בצורת פריחה על הזרועות.

 לאיתור קוסמטיקאית ג’רנטיק אשר תעזור לכם ללא כאב וטיפולים פולשניים, עם תוצאות מוכחות – לחצו כאן!

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *