אקנה הורמונלי – מה עושים איתו?

,

האם הפצעונים שלך שייכים למחזור החודשי? מדוע לבנים יש יותר פצעונים בגיל ההתבגרות? האם ההיריון אחראי להיווצרות אקנה?

 

המידע המובא בכתבה זו מבוסס על המידע הכללי הרווח באתרי הרפואה והמדע בעולם, אין לראות בו כל המלצה או ייעוץ לטיפול ואין לראות בו ייעוץ או המלצה לרכישת תרופות. במידה והנך זקוק/ה  לטיפול או הכוונה פני/ה לגורם הרפואי, המקצועי המתאים.

 

לגבי מיליוני נשים, זה קורה בדיוק של שעון שוויצרי כל חודש: לחץ, התנפחות, מצבי רוח, וגם אקנה. המומחים יודעים כי אקנה מושפע מההורמונים, אבל היקף המחקרים בנושא היה מוגבל באופן יחסי – עד לאחרונה. מחקר שנערך על ידי הדרמטולוג אלן שליטא אישר כי כמעט מחצית מכל הנשים סובלות מהופעת אקנה במהלך השבוע הקודם לקבלת המחזור.

 

סוג מיוחד זה של אקנה – אקנה הורמונלי – לא תמיד מגיב לטיפולים המסורתיים, כמו משחות נקודתיות, או אנטיביוטיקה. מספר רמזים עשויים לסייע לרופא שלך לאבחן את האקנה המושפע מההורמונים:

  • הופעת אקנה של מתבגרים, או התפרצות פצעונים בפעם הראשונה אצל מתבגרים.
  • הופעת פצעונים לפני המחזור.
  • היסטוריה של מחזור לא סדיר.
  • שומניות מוגברת על פנייך.
  • שעירות יתר (הירסוטיזם), או הופעת שיער במקומות לא שגרתיים.
  • רמות גבוהות יותר של אנדרוגנים מסוימים בדם.

בעוד שאקנה המושפע מההורמונים מתחיל בדרך כלל בגיל 25-20, הוא יכול לפקוד גם בני נוער ונשים מבוגרות, והוא עקשן בעיקר אצל נשים מעל גיל 30. אלה נוטות לסבול מפצעונים בחלק התחתון של הפנים, בעיקר על הסנטר וקו הלסת. בעוד שאצל חלקן הפצעונים יכולים להופיע על החזה והגב, אצל רובן הפצעונים מופיעים אך ורק על הפנים. אקנה הורמונלי בדרך כלל איננו חריף ומוגבל לחטטים מוגלתיים ולתפיחות מודלקות, כמו גם לקומדונים מקריים. אבל איך הוא מתחיל בכלל?

 

אקנה הורמונלי של מבוגרים – גיל ההתבגרות:

שם הכל מתחיל. מתישהו לפני תחילת גיל ההתבגרות המינית (בסביבות גיל 10-9) בלוטות החלב מתחילות לייצר אנדרוגן המכונה דיהיידרופיאנדרוסטרון סולפייט. אנדרוגנים אחרים – אותם הורמונים זכריים הפעילים בגוף האישה – כמו טסטוסטרון ודהיידרוטסטוסטרון, חוברים להם בתחילת גיל ההתבגרות. כל אותם הורמונים מעוררים את פעולת בלוטות החלב כדי שתיצורנה יותר שמן טבעי של העור, החלב (סבום). זו הסיבה לכך שעור שומני ואקנה רווחים כל כך אצל בני נוער.

באופן טבעי, היות שלבנים יש יותר הורמונים “זכריים”, אקנה של גיל ההתבגרות נוטה להופיע בצורה חריפה יותר אצל הבנים. הטיפול באקנה זה יכול להיות מאתגר מאוד, משום שההורמונים מיוצרים ללא הרף. הם עשויים להגיב לטיפולים כמו משחות נקודתיות (רטינואידים או בנזואיל פרוקסיד), לעיתים בליווי אנטיביוטיקה הנלקחת בבליעה. עם זאת, כשגופם מתפתח, בני הנוער עלולים לסבול מכמה שינויים הורמונליים חריפים – ועקב כך להפסיק להגיב לתרופות אלה. משך הטיפול באקנה צריך להיות מותאם לעיתים קרובות יותר, בהתאם לגלים ההורמונליים הללו.

 

אקנה הורמונלי של מבוגרים – מעגל אכזרי.

נשים רבות נכנסות לגיל הבגרות בלי להיפרד מהאקנה שלהן. אחרות יכולות שלא לפתח אותו עד שנות ה-20 או ה-30 שלהן, כשהן סובלות מהופעת פצעונים קבועה בשבוע שלפני המחזור. מדוע? במהלך מחזור תקין (במידה והאשה לא משתמשת בגלולות למניעת הריון), רמות השיא של האסטרוגן הן בסביבות אמצע המחזור, ואז הן יורדות לקראת סיומו. לאחר הביוץ, השחלות מתחילות לייצר פרוגסטרון, הורמון אחר המעורר את פעילות בלוטות החלב. עם השומן המיותר מגיע גם האקנה.

 

הורמונים הם גם שאחראים לאקנה אצל נשים בהריון. בלוטות החלב נכנסות להילוך גבוה במהלך השליש השלישי של ההיריון, גורמות לעור שמנוני ולהופעת פצעונים תכופה. יש נשים שסובלות מאקנה גם לאחר המנופאוזה (גיל המעבר), כשרמות האסטרוגן מתחילות לרדת, והטסטוסטרון הופך להיות ההורמון הדומיננטי.

 

אקנה הורמונלי של מבוגרים – מה ניתן לעשות?

לדעתו של ד”ר שליטא, גישת ה”שבי וחכי” איננה יעילה במקרה של פצעונים הורמונליים: “אקנה המחריף במהלך המחזור אינו דבר שהאישה תיפתר ממנו עם ההתבגרות. מומלץ שתפני לדרמטולוג שלך כדי למצוא מהו הטיפול הטוב ביותר עבורך”.

 

למרבה המזל, יש פתרונות רבים. בין אם פתרון פשוט, כמו הסדרת המחזור באמצעות אמצעי מניעה בבליעה, או שילוב של תרופות אלה עם טיפולים נקודתיים או מערכתיים.

 

לאיתור מוצרים לטיפול באקנה לחצו כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *