אקנה קוסמטי – מניעה באמצעות שימוש נכון בקוסמטיקה

,

חומרים אלכוהוליים המייבשים את העור, מייק-אפ עשיר בשומן, חומרי בישום הסותמים את נקבוביות העור – כל מה שרצית לדעת על הקוסמטיקה המגבירה אקנה.

 

אקנה ושימוש נכון בקוסמטיקה:

במשך דורות דרמטולוגים וקוסמטיקאיות שללו את השפעת הקוסמטיקה על העור, בעיקר בכל הנוגע לאלה הסובלים מבעיית אקנה. מייק-אפ הוגדר לעיתים כ”מילכוד 22″ – את רוצה משהו כדי לכסות את האדמומיות על עורך, אבל סיפרו לך שהשימוש במייק-אפ הוא שגורם לתופעת אקנה. למרבה המזל, הדבר נכון רק בחלקו. כדי להבין כיצד להתייחס לכל נושא המייק-אפ, נדון תחילה בנושא: אקנה קוסמטי.

 

אקנה קוסמטי וטיפוח העור:

אקנה קוסמטי, או אקנה הנגרם על ידי קוסמטיקה, הוא צורה חלשה ורווחת יחסית של אקנה. היות שהגורמים לו הם מוצרים נקודתיים יותר, הוא יכול לפגוע בכל אחד – גם בכאלה שאינם מועדים גופנית ללקות באקנה. הוא מאופיין על ידי תפיחות ורודות דמויות תפרחת על הלחיים, הסנטר והמצח, ועשוי להתפתח במשך מספר שבועות או חודשים ולהישאר על עורנו לתקופה בלתי מוגבלת. אם התחלתן להשתמש לאחרונה במוצרים חדשים לעור ואתן סובלות מאחד הסימפטומים המתוארים לעיל, הפסיקו להשתמש במוצר החדש למשך מספר ימים וראו אם התפרחת נרגעת.

שימו לב: בעוד מחקרים הוכיחו כי מייק-אפ אינו גורם לאקנה אמיתי, הוא בהחלט יכול להחמיר את המצב. כך שמומלץ להיזהר מפני תכשירים נקודתיים, בלי קשר לאקנה שממנו אתם סובלים.

 

אקנה קוסמטי וטיפוח העור: הנאשמים – הקומדוגניים.

האם תהית פעם להיכן נעלם המייק-אפ במהלך היום? חלקו יורד במגע עם ידייך ובגדייך, וחלקו נודד על פני עורך ומוצא את מקומו בנקבוביות – בדיוק כמו מי גשם המתנקזים לחורים הקטנים שבקרקע. חלק ממוצרי המייק-אפ מכילים מרכיבים המוגדרים כקומדוגניים (דהיינו – גורמים לקומדונים), או כאלה הסותמים את הנקבוביות. למרות שמוצרים אלה לא גורמים לסתימת זקיקי השערות, חלק מהמרכיבים עלולים לגרום לגירוי הזקיקים. התוצאה? אותם פצעונים קטנים ועקשנים הידועים כ”אקנה קוסמטי”.

 

אקנה קוסמטי וטיפוח העור – שבעה כללים לשמירה על עור נקי ויפה.

עם מוצרי קוסמטיקה כה רבים על המדף, קל להתבלבל. למרבה המזל, די בחינוך מינימלי כדי ללמד אותך כיצד לבחור במוצר הנכון ולהשתמש בו בתבונה. הנה שבעה כללים מומלצים אותם כדאי שתאמצי כחלק ממשטר האיפור שלך:

 

  • הימנעי משמנים חודרניים.

בניגוד לאמונה הרווחת, לא כל השמנים הם קומדוגניים. מוצרים המבוססים על נפט, שמן מינרלי ושמן חמניות אינם חודרים לנקבוביות העור. עם זאת, רוב השמנים הקוסמטיים עלולים לגרות את האקנה – כך שמומלץ להימנע מהם. אחד הגורמים הרווחים לאקנה במוצרי העור, בעיקר תחליבים ומוצרי הגנה מהשמש, הוא הלנולין, חומצה שומנית המופקת מצמר כבשים. איזופרופיל מיריסטייט, המבטיח תחושה רכה ונעימה ונכלל בין המרכיבים של מוצרים רבים, הוא אחד החומרים היותר חודרניים, ואין פלא כי הוא משמש כמרכיב העיקרי ברוב מסירי החלודה! באופן כללי, מוצרים המוגדרים כנטולי שמן ו”לא קומדוגניים” הם בעלי סיכויים טובים יותר שלא לסתום את נקבוביות העור ולגרום להופעת פצעונים.

 

  • התרחקו מריחות מתוקים.

בשמים הם אחד הגורמים העיקריים לתגובות אלרגיות ולגירויים על הפנים. אפילו מוצרים הטוענים כי אינם מכילים חומרי בישום עלולים להכיל חומרי ריח שמטרתם מיסוך ריחם של מרכיבים אחרים. עדיף להיצמד למוצרים המוגדרים כנטולי חומרי בישום או “היפו-אלרגניים”. מובן שהתגובה לריח משתנה באורח קיצוני מאדם לאדם, ותוכלו למצוא כמה בשמים שלא ישפיעו על עורכם. מירב הסיכויים שאלה שכן יגרמו לגירוי הם בשמים ממשפחת האמברט (דמוי מושק), ברגמוט, קינמון ומושק. אם הנגזרת של קרם הפנים האהוב עליך אינה מובחנת בקלות דרך תווית היצרן, נסי את הבושם על העור שמאחורי אוזנך. אם לא מופיע כל גירוי לאחר שלושה ימים של שימוש חוזר, תוכלי להמשיך להשתמש בבושם גם במקומות נוספים על גופך.

 

  • היי חכמה בנוגע לצלליות ולסומק.

החומר שיוצר את הניצוץ הזוהר בצלליות העיניים, בסומק ובאבקת הפנים שלך הוא בדרך כלל מיקה, מינרל רווח. הצורה המשוננת והמחוספסת של מרכיבי המיקה עלולה לגרום לגירוי העור או לסתימת הזקיקים, כך שעדיף להשתמש במוצרים שאינם מכילים יותר מדי חומרי זוהר. בדומה לכך, רבים מהצבעים האדומים בהם נעשה שימוש כדי להחיות את לחייך הם נגזרות של עטרן פחם. שלא במפתיע, מרכיבים אלה גם הם קומדוגניים. בדקי את התווית וראי אם המוצר מכיל מרכיבי צבע שעושים שימוש בארגמן, שהוא צבען קוסמטי טבעי ובריא המוכר עוד מימי האצטקים. מירב הסיכויים כי גם קרם-סומק מכיל מרכיבים קומדוגניים, כך שעדיף להישאר עם סומק העשוי אבקה או ג’ל.

 

  • התנהגי בחוכמה עם קרם העיניים.

משום שהעור סביב עינייך עדין, קרמים המותאמים לאזור זה הם בדרך כלל סמיכים ושמנים יותר מאשר מוצרי הלחות האחרים לפנים. מסירי קרם עיניים ומייק-אפ עיניים שומני יכולים לגרום למיליה, ציסטות לבנות קטנות מתחת לעיניים. סוג זה של מוצרים יכול לנדוד גם לאזורים שכנים על פנייך ולגרום לאקנה על הלחיים, הרקות והמצח.

 

  • עצבי את שיערך בזהירות.

רוב מוצרי השיער מלאים במרכיבים שהיינו שמחים להרחיקם מעורנו: אלכוהול, דבק ושמנים. כך שאם את נוטה לפתח אקנה, היזהרי כשאת דואגת לעיצוב השיער – כסי את עורך כשאת מרססת את השיער ונסי למנוע משמנים, מוסים, ג’לים וחומרי בישום להגיע אל עורך בקו השיער. כמו כן מומלץ שלא להשתמש במוצרי שיער כשאת נכנסת למכון כושר או מתעמלת – ההזעה מגולגולתך עלולה להחדיר את מוצרי עיצוב השיער לתוך עורך ובכך לתרום להופעת פצעונים.

 

  • שטפי את פנייך לאחר התעמלות.

בעוד שזיעה אינה גורמת לאקנה, היא בהחלט עלולה להחריף אותו אצל אלה המועדים לפורענות – ומייק-אפ עלול אף להחמיר את המצב. גם מוצרים שאינם קומדוגניים יכולים לגרום לסתימת הנקבוביות או לגירוי בזמן הזעה מוגברת. עשי לעצמך כלל – שטפי את פנייך מיד לאחר האימון בעזרת חומרי ניקוי רפואיים.

 

  • השתמשי במוצרים הנכונים לשפתייך.

אם את סובלת מפצעונים סביב אזור הפה, כדאי לך לחשוב היטב על המוצרים שאת מורחת על שפתייך. שפתונים וגלוסים הם מוצרים שומניים מטבעם, המכילים ריכוז גבוה של נפט, שעווה ומרכיבים קומדוגניים אחרים. וכגודל הברק והזוהר, גודל הסיכוי לסתימת הנקבוביות – כך שמומלץ לנסות חומרים מבריקים פחות ובריאים יותר.

 

לסיכום, בחרי את מוצרי הקוסמטיקה שלך בקפידה. חפשי מוצרים נטולי שמן ושאינם קומדוגניים. קראי בקפידה את התוויות כדי להימנע מחומרים מעוררי גירוי מקומי. וכמובן – השתמשי בשכל הישר. אם מוצר שנראה בסדר על התווית גורם לגירוי בעורך, הפסיקי להשתמש בו מיד.

 

היה ואת כבר סובלת מאקנה קוסמטי, אל דאגה, מדובר בבעיה הניתנת לטיפול. להמלצה על מוצרים מתאימים לחצי כאן

 

המידע המובא בכתבה זו מבוסס על המידע הכללי הרווח באתרי הרפואה והמדע בעולם, אין לראות בו כל המלצה או ייעוץ לטיפול ואין לראות בו ייעוץ או המלצה לרכישת תרופות. במידה והנך זקוק/ה  לטיפול או הכוונה פני/ה לגורם הרפואי, המקצועי המתאים.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *