דלקות עור, אטופיק דרמטיטיס: אלרגנים

,

אלרגנים (חומרים מעוררי אלרגיה) הם מרכיבים המצויים במזון, בצמחים או בבעלי חיים הגורמים לתגובה קיצונית של המערכת החיסונית וגורמים לדלקות (במקרה שלנו – על העור). הפריחה יכולה להתרחש גם כאשר האדם הרגיש נחשף לכמות קטנה של אלרגן לפרק זמן קצר. כשאנשים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס באים במגע עם גורם גירוי או אלרגן שהם רגישים אליו, תאים מיצרי דלקת חודרים אל העור ממקום אחר בגוף. תאים אלה משחררים כימיקלים שגורמים לגירוי ולאדמומיות. כשהאדם מתגרד ומשפשף את העור בתגובה, הנזק שנגרם למקום הנגוע מחריף.

 

מזונות מסוימים פועלים כאלרגנים ועלולים לעורר את האטופיק דרמטיטיס, או להחריפו. אלרגנים המצויים במזון משחקים תפקיד חשוב במספר מקרים של אטופיק דרמטיטיס, בעיקר אצל תינוקות וילדים. תגובה אלרגית למזון עלולה לגרום לתפרחת עורית , לתסמינים גסטרואינטסטינליים (הקאה, שלשול וכיו”ב), ותסמינים במערכות הנשימה העליונות. המזונות גורמי האלרגיה הנפוצים ביותר הם ביצים, אגוזים, חלב, דגים, מוצרי סויה וחיטה. למרות שהמידע שנאסף אודות מזון אלרגני אינו מובהק, מספר מחקרים הצביעו על כך שבמשפחות שבהן יש היסטוריה של אטופיק דרמטיטיס, מומלץ כי האימהות יימנעו מאכילת מזונות מעוררי אלרגיה במשך ההיריון ובזמן ההנקה. למרות שלא כל החוקרים מסכימים, רובם חושבים שהנקה במשך לפחות ארבעה חודשים עשויה להיות בעלת השפעה מגינה על הילד.

 

אם אתם חושדים כי אתם אלרגיים למזון כלשהו, כדאי לנהל יומן מדוקדק של מה שאתם אוכלים, תוך ציון התגובות הגופניות למיני המזון השונים. זיהוי המזון גורם האלרגיה עשוי להיות קשה ודורש מעקב על ידי אלרגולוג במידה והמטופל נחשף גם למיני אלרגנים אחרים. דרך יעילה לאיתור המזון האלרגני היא לבודד את המזון החשוד ואז – במידה וחל שיפור במצב – לכלול מחדש מזון זה בתזונה שלכם תחת פיקוח ובתנאים מבוקרים. בדרך כלל די בניסוי של שבועיים לכל מזון. אם המזון שנבדק מעורר סימפטומים לאחר שבועיים, יש לבחון מזון אחר במשך שבועיים. אם ניסיונות הבידוד של מזון אינה גורמת לשיפור המצב לאחר שבועיים, יש לבודד גם מזונות אחרים.

 

שינוי התזונה של מי שסובל מאטופיק דרמטיטיס לא תמיד גורם להרגעת הסימפטומים. עם זאת, שינוי שכזה יכול להיות יעיל כאשר ההיסטוריה הרפואית של המטופל וסימפטומים מסוימים מצביעים על כך שהוא אלרגי למזון. על המטופלת והרופא לבחון כל מזון לגופו ולראות אם הוא בעייתי מבחינתם ומחריף את האטופיק דרמטיטיס. דיאטה מוגבלת היא לעיתים קרובות קשה, כספית ורגשית, למטופלים ולמשפחותיהם. הגבלות על מוצרי מזון, כשהדיאטה איננה מפוקחת בקפדנות, עלולות לגרום אצל ילדים לבעיות תזונה.

 

מהם אירואלרגנים?

אלרגנים מסוימים נקראים אירואלרגנים משום שהם מצויים באוויר. הם עשויים לשחק תפקיד גם במקרה של אטופיק דרמטיטיס. אירואלרגנים רווחים הם קרדית האבק, פרווה של חיות, נוצות, חרקים ואבקנים. אירואלרגנים אלה, ובעיקר קרדית האבק הבית, עלולים להחריף את הסימפטומים של אטופיק דרמטיטיס אצל אנשים מסוימים. למרות שמספר חוקרים חושבים כי אירואלרגנים הם גורם משמעותי לאטופיק דרמטיטיס, אחרים סוברים כי הם חסרי משמעות. מדענים אינם מבינים עדיין את הדרך שבה אירואלרגנים משפיעים על העור – האם הם משפיעים על האדם מתוך הגוף לאחר שנשמו אותם, או האם הם ממש חודרים לעור.

 

אם הרופא חושד שהאירואלרגן גורם לסימפטומים של המטופל, הוא עשוי המליץ על דרכים להקטנת החשיפה לגורמים מעוררי האלרגיה. למשל, נוכחות של קרדית האבק בבית יכולה להיות מטופלת על ידי כיסוי הסדינים והציפיות בכיסוי מיוחד העמיד לאבק, שטיפה תכופה של כלי המיטה במים חמים וסילוק השטיחים מהבית. מכל מקום, אין כל דרך מושלמת להיפטר מהאירואלרגנים.

 

איזה גורמים אחרים עשויים לשחק תפקיד באטופיק דרמטיטיס?

בנוסף לחומרים גורמי גירוי ולאלרגנים, גורמים אחרים, כמו לחץ נפשי, מזג האוויר והטמפרטורה ודלקות עור יכולים להשפיע על האטופיק דרמטיטיס. למרות שהמחלה עצמה אינה נגרמת על ידי גורמים רגשיים או אישיים, היא יכולה להתעצם כתוצאה ממתח, כעס ותסכול. בעיות בין-אישיות או שינויים משמעותיים בחיים, כמו גירושים, שינוי במקום העבודה, או מותו של אדם אהוב, יכולים להחמיר את מצב המחלה. לעיתים, מתח נפשי עשוי גם הוא לגרום להתפרצות המחלה.

 

רחצה עם סבונים חריפים וללא שימוש בחומרי הזנה ולחלוח של העור לאחר מכן היא גורם רווח שמהווה זרז להופעת האטופיק דרמטיטיס. המלצות אופייניות כוללות שימוש בחומרי ניקוי עדינים מאוד לעור, נטולי סבון. כדאי מאוד להשתמש בכלל של “שלוש הדקות” – הזנת העור בחומרי לחלוח בתוך שלוש דקות לאחר ייבוש העור בתום המקלחת. זה יכול להועיל לעור.

 

הלחות הנמוכה בחורף, או האקלים היבש בכמה אזורים יכולים להחמיר את הבעיה, כמו גם אזורים מחוממים מדי, או אמבטיות חמות ארוכות מדי. הזעה וקור לסירוגין יכולים גם הם לעודד את הופעת המחלה אצל חלק מהאנשים. זיהומים חיידקיים יכולים להחמיר את מצב האטופיק דרמטיטיס. אם המטופל מדווח על התפרצות המחלה, הרופא יכול לבדוק האם מדובר בדלקת ויראלית (כמו הרפס סימפלקס), או דלקת פטרייתית (כמו “תסמונת רגל האתלט”, או רינג-וורם).

 

המידע המובא בכתבה זו מבוסס על המידע הכללי הרווח באתרי הרפואה והמדע בעולם, אין לראות בו כל המלצה או ייעוץ לטיפול ואין לראות בו ייעוץ או המלצה לרכישת תרופות. במידה והנך זקוק/ה  לטיפול או הכוונה פני/ה לגורם הרפואי, המקצועי המתאים.

לאיתור קוסמטיקאית ג’רנטיק אשר תעזור לכם ללא כאב וטיפולים פולשניים, עם תוצאות מוכחות – לחצו כאן!

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *