ויטמינים, מידע כללי

,

מהם ויטמינים? למה הם כ”כ חשובים לנו? אילו סוגים קיימים?

 אז מה זה ויטמינים?

את הוויטמינים גילה המדען פרדריק גואולנד הופקינס בשנת 1906, הוא ערך מחקר בעכברים, לקבוצה אחת הוא נתן לאכול מאכלים המכילים את כל אבות המזון, ולמרות זאת הם מתו. לקבוצה השניה הוא נתן לאכול את אותם מאכלים, אבל בתוספת חלב, ועכברים אלו האריכו חיים.

ממחקר זה הופקינס הסיק שיש לחלב תכונות מסויימות העוזרות לגוף להתפתח ונותנות לו חיוניות (בהמשך, הבינו שמדובר בויטמין A).

הופקינס קיבל פרס נובל לפיזיולוגיה/רפואה בשנת 1929 על גילוי הוויטמינים, יחד עם פרופסור כריסטיאן אייקמן שחקר את מחלת הברי-ברי. ויטמינים הוא שם כללי לחומרים אורגניים שונים שהגוף זקוק להם על מנת לגדול ולהתפתח. מקור השם הוא מהמילה הלטינית “ויטה” שפירושה חיים.

מה תפקיד הוויטמינים?

קיימים מספר ויטמינים שהגוף זקוק להם – ויטמינים A, C, D, E, K וויטמינים מקבוצת B (טיאמין, ריבופלאבין, ניאצין, חומצה פנטוטנית, ביוטין, ויטמין B-6, ויטמין B-12 וחומצה פולית). הגוף שלנו אינו מייצר את הוויטמינים בעצמו אלא מקבל אותם מהמזון הטבעי אותו אנו צורכים, למעט הסוגים D ו- K שאותם הגוף יכול גם לייצר בעצמו.

מבחינה כימית, אין מכנה משותף לכל הוויטמינים. לכל אחד מהם הרכב כימי ייחודי. הם פועלים בגוף בתהליכים שונים ולכל אחד מהם יש תפקיד ספציפי. המשותף לכל הוויטמינים הוא החיוניות שלהם והצורך בכמויות קטנות מהם. הוויטמינים דרושים לגוף בכמויות קטנות ביותר וזאת כדי להבטיח פעילות תקינה של רבות מן המערכות הפנימיות שלנו.

רמות נמוכות מידי של ויטמינים אינן מאפשרות שמירה על בריאות תקינה ואף עלולות לפגוע בתפקוד היומיומי ולגרום להתפתחות מחלות. הוויטמינים חיוניים למניעת מחלות כמו אנמיה וצפדינה ואף להפחית את הסיכון לחלות בסרטן!

בתקופה המודרנית, בניגוד לעבר, רוב האוכלוסייה כבר לא צורכת מזון טבעי – ישר מן השדה, הרפת והלול – דבר שגרם להתפתחות של בעיות הנובעות מחוסר בוויטמינים.

חשוב לדעת, כשם שמחסור בוויטמינים עשוי לגרום לבעיות בריאותיות שונות, כך גם עודף ויטמינים עלול לגרום להרעלה. צריכת תוספי תזונה ללא חשבון עשויה לגרום להרעלה מעודף ויטמינים.

חלק גדול מהוויטמינים נהרסים ומאבדים מיעילותם כאשר מוציאים אותם מההקשר הטבעי שלהם או כשהם באים במגע עם חמצן מהאוויר.

 

סוגי ויטמינים

  • ויטמין A

  • קבוצת ויטמין B:

    1. ויטמין B1 (תיאמין)

    2. ויטמין B2 (ריבופלבין)

    3. ויטמין B3 (ניאצין או חומצה ניקוטינית)

    4. ויטמין B4 (כולין, בעבר היה אדנין)

    5. ויטמין B5 (חומצה פנטותנית)

    6. ויטמין B6 (פירידוקסין)

    7. ויטמין B7 – (ביוטין)

    8. ויטמין B9 (חומצה פולית)

    9. ויטמין B12 (ציאנוקובלאמין)

    10. ויטמין B15 (חומצה פאנגאמית)

    11. ויטמין B17 (לאטריל)

  • ויטמין C

  • ויטמין D

  • ויטמין E

  • ויטמין K

 כנסו ללינק על מנת ללמוד על שיטת ג’רנטיק, הויטמינים, המינרלים וסלולותרפיה.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.